Mostbet tr Türkiye'deki oyun platformu - spor, e-spor, çevrimiçi kumarhaneler ve diğer etkinliklere bahis hizmetleri sunmaktadır. Bahis şirketinin web sitesi çok çeşitli spor etkinlikleri ve yüksek oranların yanı sıra çok sayıda bonus ve promosyon, ücretsiz bahisler, bedava çevirmeler ve hızlı para çekme işlemleri sunmaktadır. Ayrıca Mostbet'in her zaman ve her yerde bahis oynamanıza olanak tanıyan bir mobil uygulaması vardır.

Niepubliczna Szkoła Podstawowa VICTORIA CENTER PRIMARY SCHOOL

18/02/2022

Jak wspierać dziecko w kształtowaniu właściwych relacji rówieśniczych?

Nie chcę się z Tobą bawić!
Czyli jak wspierać dziecko w kształtowaniu właściwych relacji rówieśniczych?



Kiedy znamy przyczyny jakiegoś zjawiska- łatwiej nam dobrać strategię działania. Jak wiemy- stworzenie i utrzymanie poprawnych relacji z rówieśnikami może być dla dziecka wyzwaniem. Jak w takim razie możemy w tym pomóc?


• Większość z nas zdaje sobie sprawę, że dziecko pewne siebie łatwiej nawiązuje znajomości i lepiej „odnajduje się” w grupie rówieśniczej. Warto więc rozwijać tę pewność u dziecka. Jak? Zacznijmy od możliwości odniesienia sukcesu- nie każde dziecko doświadczy go w edukacji, ale można spróbować znaleźć dziedzinę, w której będzie to możliwe- może twórczość artystyczna, muzyka sport czy gotowanie. Pamiętajmy- to nie muszą być zorganizowane zajęcia. Przygotowanie ciasteczek na imieniny bliskiej osoby to również sukces!


• Nauczmy się grać wspólnie, nauczmy się wygrywać i przegrywać. Wielu dorosłych tego nie umie, skąd więc mają umieć to dzieci. A jest to kluczowa umiejętność, jeśli chodzi o funkcjonowanie w społeczeństwie.

Przegrana w grze czy dyskusji ma prawo dziecko zasmucić, ale nie może powodować wybuchów złości czy agresji. Nie powinna również być powodem do „obrażania się” na kolegów i koleżanki.
Wygrana natomiast powinna być powodem do radości, ale nie ma prawa być powodem do stawiania siebie ponad innych. Cieszyć powinno to, że ja jestem dobry, a nie że inni nie są.


• Działajmy w grupie- rodzina może być całkiem dobrze zgranym teamem. Warto nauczyć nasze dzieci, że dobrze jest grać do jednej bramki- robić coś razem z innymi i dla innych, choć nie kosztem siebie. Dzieci są naprawdę mądre, często dobrze znają teorię zachowania się, ale brakuje im praktyki. Środowisko rodzinne może być bardzo dobrym „poligonem”- ćwiczmy z dziećmi współpracę, konstruktywną dyskusję, formułowanie argumentów, czekanie na swoją kolej czy słuchanie innych. Często w dobrej wierze pozwalamy dziecku na to, by zawsze było pierwsze, mogło decydować o wielu rzeczach czy mogło nam przerwać w każdej chwili. To ważne by dzieci miały oparcie w rodzicach, ale w codziennych relacjach z grupą nie zawsze będą mogły być najważniejsze. Dobrze by umiały to zaakceptować.


• Rozbudzajmy ciekawość poznawczą, kreatywność i pomóżmy poszerzać horyzonty. Nauczmy też dziecko doceniania tego, co ma i bycia radosnym. Nie oznacza to, że nie ma prawa do przeżywania trudnych emocji, ale starajmy się pokazywać, że do życia można podchodzić z entuzjazmem. I dzięki temu stajemy się atrakcyjnym kompanem zabaw i rozmów. Zauważmy, że my, dorośli częściej „zauważamy” dzieci smutne i niezadowolone, w naturalny sposób chcąc je pocieszyć- to może utrwalać schemat „ludzie zwracają na mnie uwagę, kiedy jestem ponury”- niestety schemat ten nie działa w relacjach dziecko-dziecko. Ponadto uczy dostrzegać głównie trudności, zamiast poszukiwać rozwiązania. Patrzenie na świat z radością i oczekiwaniem dobrego można i warto wyćwiczyć.


• I na koniec- nauczmy dziecko faktycznie rozwiązywać konflikty. Samo przepraszam i podanie sobie rąk, jak często uczymy dzieci od małego, nie rozwiązuje problemu. Ważna jest krytyczna ocena całej sytuacji i dostrzeżenie swojej części winy. Powinniśmy również zachęcać dzieci do naprawiania wyrządzonych krzywd. Tak z resztą działa świat dorosłych- przy stłuczce dwóch samochodów na parkingu nie wystarczy przepraszam. Analizujemy sytuację, dochodzimy do tego, kto i w jakim stopniu zawinił i naprawiamy szkodę. Nauczmy dzieci tego mechanizmu. Nie rozwiązujmy konfliktów za nie.



Pamiętajmy- wychowujemy dzieci nie dla szkoły, a do życia. Relacje rówieśnicze uczą funkcjonowania w społeczeństwie. Umiejętność pracy w grupie jest ważna, a według socjologów z biegiem lat może być coraz ważniejsza. Warto wyposażyć w nią dzieci już dziś.


Weronika Głąb
Pedagog